söndag 5 juli 2009

Världsarv och änglar.

Vilken värme vi haft...fy för den lede vad jag har lidit, skönt att det blev svalare annars hade jag nog inte överlevt :)
Idag så var vi på en liten utflykt till Engelsbergs bruk som ligger ca 15 km från min lilla stad. Det är gammal bebyggelse med hytta, arbetarbostäder, kontor och herrgård med massor av vatten både stillastående och forsande runt om. Herrgården var under renovering och inplastad så det blev inga foton på den.

1993 blev det en del av vårt världsarv. Idag får ni se lite bilder därifrån, har ni någon gång vägarna förbi så åk gärna in och titta det är väl värt ett besök.

Hyttan


Vatten bakom hyttan



Bak och bryggstuga vid herrgården



Vy från bak och bryggstugan


Delar av en hyttruin


Dotter med son som är på hemma på semester...den 19 juli åker de hem till Australien igen.


Det finns också en liten butik på området som säljer lite hantverk bl.a mössor av älgskinn... de tyska turisterna måste ju få sitt också och som alla säkert vet så är ju de galna i allt som kommer från skogens konung.


Men dessa små änglar blev mina favoriter, så söta i sin nakenhet. Såg att de var av båda könen men upptäckte när jag lagt in bilden att en var lite väl vågad, men det får ni tåla "fniss".

Önskar alla en skön och avkopplande semester med sol och värme i lagom dos :)

13 kommentarer:

Vita små hjärtan sa...

Vilka fina bilder på grönska och vatten!!!!
Kram Agnetha

Elzie sa...

Jag var inne och skrev en jäääääättelång kommentar innan och så funkade inte den där ordverifieringen!
Men jag kommer ihåg att jag kommenterade den där "hemska" änglen i alla fall. Tror nog att vi gamla damer sett sånt tidigare. Eller, hihi? Härlig var den i alla fall.
Och så jättefina bilder från hyttan. Jag älskar att gå omkring på såna ställen. Tack och lov är gubben likadan. Gäller det slott så brukar jag få gå in själv, haha.
Trevligt besök har du också. Måntro mormor myser nu för det blir väl inte så ofta ni ses. (Och jag som gnäller om två timmars bilfärd!).
Här jobbas det för fullt. Har denna + nästa vecka men SEN ÄR DET SEMESTER. Har nog aldrig sett fram emot en sådan som jag gör i år.
Hoppas du har en skön kväll. Här är det svalare och det är skönt.
Kram Elzie

Märta sa...

Vilken toppen plats att göra en utflykt till. Får nog lägga det på minnet och ta och åka dit när vi är hos äldsta dottern i Västerås. Tänk att ha barn o barnbarn så långt bort, jag som tycker det är tråkigt med 30 mil. Småland till Västerås. Din spånkorg som du har i förra inlägget är så fin, har tänkt att försöka få fram min o göra lika som du. Men än har inte tiden infunnit sig.
Ha en bra dag! Kram! Märta

Tankar tar tid sa...

Vilka läckra änglar!!!
Har aldig haft kameran med mig när jag varit till Ängelsberg men får nog komma ihåg det till nästa gång. Konstigt, att när man turistar i sin egen närhet så tänker man ofta inte på att på att ta den med. Men när man åker på semester el utflykter längre hemifrån så kommer man (nästan) alltid ihåg den.

Vilken fin spånkista du hittat. När du skriver lokal loppis, menar du Svenska Kyrkans då el finns det någon annan som gått mig förbi?

Blev det något shoppat i huvudsatden? Skulle gärna göra en sådan resa jag med ... älskar att strosa omkring där och bara slinka in där man har lust, utan att jäkta, ... sitta och sippa på ett glas vin på en uteservering och titta på folk ... hääärligt!!!

Kramar Christina

Tankar tar tid sa...

Snavade över orden i första stycket ... men du förstår nog vad jag menar.

/C

Elzie sa...

Hoppas du och snuskisen bland änglar får en härlig helg. 5 dagar kvar, sen är det dags!
Kram Elzie

Stina sa...

Härliga bilder.
De ser ut som syskon ju.;-) Kramis

Elzie sa...

Kikar bara inom för att önska dig en skön semester. Här njuts det i fulla drag, trots att den inte har börjat än!
Ha det så bra så hörs vi framöver.
Kram Elzie

PS! Gubben var tvungen att kolla var Strömsholm ligger. Han är galen i kanaler och slussar. Vi har inte gjort annat än åkt och tittat på sånt, haha.

Vardagslycka sa...

Vilka ljuvliga bilder!
Kikar in för att önska dig en riktigt härlig helg och fortsatt skön sommar!
Kram, Carina

Elzie sa...

Hej på dig!
Hoppas allt är väl nu på semestern. Är bara hemma en liten stund men åker snart igen. Ta't lugnt och hinn njuta av friden.
Kram Elzie

MiasAteljé sa...

Vilka läckra änglar.
Jag tycker bilden är jättesöt.
Kram Mia

MiasAteljé sa...

Tack för besöket hos mig. Har redan sytt till mitt barnbarn så detta täcket är till salu. Skall stå på en hantverksmässa i oktober så då får det följa med.
Kram Mia

A home far away sa...

Underbara sommarfoton!

Kram Gunilla i Singapore